Stille week

mrt
maandag 26 maart 2018 - 19:30

We beginnen de stille week op maandag samen met de gemeente van de Dorpskerk, met een vesper. Alle andere dagen zijn er diensten in de Ark. Bij bijna alle diensten wordt er een muzikale bijdrage geleverd door gemeenteleden. Zo hopen we ook op woensdag de Young Voices in de vesper te begroeten.

Met elkaar leven we op een rustige manier toe naar het paasfeest. De diensten zijn vol symboliek. Er is stilte in de vespers voorafgaand aan de dagen van het paasfeest. De tafelviering op Witte Donderdag, na de sobere maaltijd, waar u elders over kunt lezen, herinnert aan die andere maaltijd, die Jezus met zijn leerlingen vierde kort voor hij naar Jeruzalem ging.

Het is een witte donderdag, want waar brood en wijn wordt gedeeld vertrouwen we erop dat de Heer zelf in ons midden is. De Goede Vrijdag is een sobere en verstilde dienst, waarin we de paaskaars uit de kerk dragen. We lezen het lijdensevangelie, bidden de gebeden bij het kruis en laten ons raken door de woorden van het beklag Gods. Mijn volk wat heb ik u misdaan…

Verlangend naar het licht houden we de wacht tot we in de paasnacht worden opgewekt met het licht dat verschijnt. In de paasnacht zingt de cantorij en lezen we verhalen over leven vinden in de vloed. Het paasfeest mag aan het eind van de wake volop baan breken. We drinken met elkaar een glas “lechajim”, op het leven. We hopen u te begroeten om zo samen naar het paasfeest toe te leven.

Een overzicht van de vespers met plaats en tijd vindt u op deze site onder Kerkdiensten.