Een aantal studieavonden over De Heilige Geest in vogelvlucht

Dit bericht is verlopen op 2018-10-02

De afgelopen decennia is er in kerk en theologie steeds meer aandacht gekomen voor de persoon en het werk van de Heilige Geest. En dat is mijns inziens terecht: de Geest speelt een belangrijke rol in de Bijbel en zonder Hem en zijn werk is het totaalplaatje van de Bijbel niet goed te begrijpen. Aan de andere kant is Hij voor velen (nog?) de grote onbekende.

Vandaar een aantal studieavonden, waarop wordt ingegaan op het werk van de Geest.

Op de eerste avond wordt stilgestaan bij – wat ik noem – de universele werking van de Geest. Hij werkt volgens diverse Bijbelplaatsen in de schepping (als bron van leven) en de wereld. We zullen de bijbelteksten bestuderen en nagaan wat dit gegeven voor ons (en onze wereld) zou kunnen betekenen. Sommige uitleggers koppelen dit werk aan de evolutieleer; een gedachte die we zullen verkennen.

Maar – zo zullen we zien op de volgende avonden – de Geest werkt zeker ook persoonlijk. We staan dan ook stil bij de Heilige Geest en onze karaktervorming en de Heilige Geest en de ervaring. Bovendien is de Geest actief in de kerk, waar we ook de aandacht op zullen vestigen. Kortom: er staat een diverse maaltijd, bestaande uit meerdere gangen, op het menu.

Door zo deze thema’s na elkaar te behandelen en met elkaar te verbinden, kunnen we wellicht meer gaan inzien wat onze plaats is in het brede werk van de Geest op deze wereld. En alleen dat al is inspirerend genoeg!

De eerste staat gepland op dinsdagavond 2 oktober.

Aanvang 20.15 uur, inloop vanaf 20.00 uur. In Zalencentrum Rehoboth (onder voorbehoud).

Graag vooraf opgeven, liefst voor zaterdag 29 september.

Van harte welkom!

Ds. Aaldert Gooijer