In gesprek met Patrick de Schepper

Dit bericht is verlopen op 2018-04-07

Wil je iets over jezelf vertellen?
Ik ben Patrick de Schepper, getrouwd met Femke en trotse vader van Julia. Dertig jaar geleden ben ik in Berkel en Rodenrijs geboren als jongste in een gezin met twee oudere zussen. In het huis waar ik geboren ben heb ik altijd gewoond tot ik vier jaar geleden ging samenwonen met Femke.

Je hebt je jeugd dus helemaal in Berkel doorgebracht?
Ja, ik ging als kleine jongen naar de Prins Willem-Alexanderschool, ging van kleins af aan mee naar de kerk, heb alle clubs doorlopen, heb 10 jaar op de GJV gezeten, heb belijdenis gedaan, op 17 juni 2016 zijn Femke en ik in De Ark getrouwd en onze dochter Julia is nu tien maanden en gedoopt in De Ark. Ik heb veel aan het jeugdwerk van de kerk te danken, ik heb er mijn vrouw leren kennen en een groot deel van mijn vrienden ken ik van de GJV.

En nu ben je jeugdwerker geworden, wat leuk!
Wil je daar wat over vertellen, ben je ervoor gevraagd?
Ja, Marijke Olsthoorn (mijn voorganger) had me al een keer gepolst, maar toen was Femke in verwachting en heb ik aangegeven dat ik eerst thuis alles op de rit wilde hebben voordat ik iets in de kerk wilde gaan doen. Rond de zomervakantie heeft Thomas Scherpenisse mij benaderd of ik het nu wel zag zitten en heb ik ja gezegd. Ik werk nauw samen met Thomas, hij is de jeugdouderling en vooral met het beleid bezig. Ik ondersteun hem en ben het aanspreekpunt voor de verschillende jeugdgroeperingen binnen de kerk voor praktische zaken. Zo zijn we nu bezig om de verlichting in het Honk te bekijken en te vernieuwen.
Thomas en ik kennen elkaar al langer, we zaten samen op de GJV en nu samen in het dagelijks bestuur van de Jeugdraad.

Wie zitten er nog meer in het dagelijks bestuur?
Regina Davelaar en Sandra van der Sloot.
Regina houdt zich o.a. bezig met het pastoraal werk, de catechisatie, church4you en Taizé. Sandra is de secretaris, zij notuleert en legt ‘alles’ vast.

Hoe vaak komen jullie bij elkaar?
Iedere maand: de ene maand alleen het dagelijks bestuur, de andere maand met de hele jeugdraad: alle vertegenwoordigers van het jeugdwerk.
Met het dagelijks bestuur bespreken we hoe het beleid verbeterd kan worden, of er dingen anders moeten enz. Dit werkt erg prettig met z’n vieren.
Ook de vergaderingen van de jeugdraad gaan erg goed, de meeste mensen kende ik al voordat ik jeugdwerker werd. Ik voetbal met de voorzitter van de GJV en de voorzitter van de clubs is mijn schoonzusje.

Je vertelde dat je 10 jaar op de GJV hebt gezeten, je kent het jeugdwerk dus van binnenuit!
Ja, dat is een voordeel, ik weet hoeveel ik eraan gehad heb en hoe het werkt binnen de GJV. Ik ben nog maar vier jaar van de GJV af en ken nog best veel mensen. Binnenkort draaien we met de jeugdraad het programma op de GJV, dat bereiden we dan met het dagelijks bestuur voor.

Je hebt ook 10 nieuwjaarsdiners meegemaakt?
Jazeker! Dit is een erg belangrijke traditie van de GJV, op 1 januari wordt er een 3 gangen menu gekookt voor de leden, daarna is het feest. Heel veel van die jaren heb ik met heel veel plezier deel uitgemaakt van de kookploeg. Ik denk dat ik van die 10 jaar er 3 in de zaal heb gezeten en de rest in de keuken. Afgelopen januari was ik voor het eerst als jeugdwerker tijdens het toetje uitgenodigd, erg leuk om te zien dat er niet heel veel veranderd is in die 4 jaar.

Welke opleiding heb je gedaan?
Na de PWA ben ik naar de HAVO gegaan op het Melanchthon College in Schiebroek, daarna ging ik bedrijfseconomie doen maar dat bleek niet de juiste keuze te zijn. Hier ben ik na één jaar mee gestopt. Vervolgens ging ik toen de verkorte mbo-opleiding bedrijfsadministratie doen, in anderhalf jaar had ik mijn mbo niveau 4 diploma. Om het half jaar dat ik overhad te overbruggen, ben ik hele weken gaan werken bij Bakker Rodenburg, waar ik al een paar jaar elke zaterdag en in de vakanties werkte. Na dat halfjaar ben ik begonnen met de hbo-opleiding logistiek & economie. Mijn zus deed de deeltijd opleiding en zei: is dat ook niet iets voor jou?
Na mijn afstuderen ben ik al snel gaan werken bij mijn huidige werkgever BIO-Center ZANN, een in- en export bedrijf van biologische groente, fruit, zuivel en bloemen in Bergschenhoek. Ik ben verantwoordelijk voor de logistieke planning. Het is een familie bedrijf met een klein team op kantoor en in de loods. Het blijft leuk werk, geen dag is hetzelfde en lekker dichtbij!

Ik dank je voor dit gesprek en wens je veel plezier in je werk als jeugdwerker!