Pastoraat op weg naar 2025

Dit bericht is verlopen op 2017-10-31

In de komende jaren gaat er heel wat veranderen in de Protestantse Kerk in Nederland. Op bestuurlijk niveau moeten er belangrijke beslissingen worden genomen. Wellicht las u hier al iets over in de krant.

Ook in De Ark hebben we in het afgelopen jaar nagedacht over hoe we onze zorg voor elkaar in de gemeente willen organiseren. We hebben daarbij een aantal gedachten, waarvan we nu al iets willen delen. Als werkers in de pastorale zorg van De Ark vinden we het belangrijk dat mensen zich gezien voelen in ons midden, dat er aandacht is voor wat hen bezig houdt. Ergens moet je immers over God en geloof, over je leven, je zorgen en je vreugde zonder schroom kunnen praten. We willen een gemeenschap zijn die ruimte en aandacht biedt. Tegelijkertijd kunnen we ons ook voorstellen dat er periodes zijn dat je geen behoefte hebt aan bezoek van de kerk of dat je voldoende steun in je eigen netwerk vindt. In de afgelopen jaren hebben we gewerkt met wijkteams en ouderlingen die een gedeelte van de gemeente verzorgden. In het komend seizoen willen we een poging wagen om ons pastoraat op een wat andere leest te schoeien. Het wijkteam seniorenpastoraat blijft gewoon bezoeken zoals u gewend was. Alle andere gemeenteleden wordt gevraagd wat hun wensen zijn. Met startzondag vragen we alle aanwezigen een korte vragenlijst (digitaal of op papier) in te vullen waarin we uw behoeften peilen (wel of geen bezoek, welke info wilt u ontvangen, waar ligt uw interesse). Vervolgens bezoeken we in een korte actie de hele kerkelijke gemeente en vragen de lijst in te vullen, zodat we helder krijgen wat u verlangt van de kerk en wat u eventueel te bieden heeft. De gegevens worden verwerkt en we hopen vervolgens maatwerk te kunnen leveren.

In de komende periode hoort u meer over dit plan. Misschien vindt u het leuk om mee te helpen bij de bezoekronde; u krijgt een heldere opdracht en een aantal adressen. In de komende periode gaan we op zoek naar vrijwilligers die deze taak op zich willen nemen. Het gaat daarbij om 1 of meerdere avonden (wat u wil) eind september, begin oktober.

Nieuwsgierig geworden?

Voor meer info kunt u terecht bij:

Evelyn Torn, Albert van Westreenen, Regina Davelaar en Antoinette van der Wel