Uit de kerkenraad

Dit bericht is verlopen op 2019-09-10

Uit de kerkenraad

Samenstelling kerkenraad.

In het jaar 2018/2019 zijn een zestal ambtsdragers aftredend, te weten: Corrie Hordijk en Tiny Bak, diakenen, Thomas Scherpenisse, jeugdouderling, Rick Wesdorp ouderling-kerkrentmeester, Joke van der Heijden, beleidsouderling en Janny Korevaar, scriba. Wij zijn verheugd te kunnen meedelen dat Therese van Rossum bereid is jeugdouderling te worden Zij zal op 22 september in het ambt worden bevestigd (mits daartegen geen bezwaren worden geuit) en dan zal van Thomas afscheid genomen worden. Corrie, Tiny en Rick zijn bereid hun ambtstermijn met een jaar te verlengen. Joke van der Heijden en Janny Korevaar verlengen eveneens hun termijn, voor respectievelijk 4 en 2 jaar. Ook dit verheugt de kerkenraad zeer.

Dan vinden wij het heel jammer dat wij op 22 september afscheid gaan nemen van Miranda Vonk, diaken. De reden is dat Miranda gaat verhuizen. Wij wensen haar Gods zegen in haar nieuwe woonplaats. Dat betekent echter wel dat er een vacature is binnen het diaconaat. En niet alleen het diaconaat, maar ook het ouderenpastoraat kan nog versterking gebruiken.

Kerkenraadsvergadering 20 juni

Jaarrekeningen CvK, Diaconie/ZWO en Jeugdraad

De jaarrekenringen zijn eerder besproken en door de respectievelijke kascontrolecommissies beoordeeld. De controles hebben geen aanleiding gegeven tot verdere opmerkingen. Allen die aan de jaarrekeningen hebben meegewerkt worden bedankt voor hun inzet.

4 Mei dienst

Sinds 2001 is Els Bos direct betrokken geweest bij de organisatie van de herdenkingsdienst die op 4 mei in de Dorpskerk wordt gehouden, gevolgd door een stille tocht naar de begraafplaats. Na zoveel jaren heeft Els besloten te stoppen met haar werkzaamheden in de commissie. Door Antoinette wordt Els hartelijk bedankt voor alle jaren trouwe inzet en aan Els wordt een presentje overhandigd.

Omdat de kerkenraad het op prijs stelt dat participatie vanuit De Ark blijft, is het verzoek aan de gemeente wie deze taak van Els wil overnemen.

Vervolg gemeenteberaad

Van het gemeenteberaad is een verslag gemaakt en zijn de uitkomsten van de diverse gespreksgroepen gebundeld in 3 thema's: Kerk-zijn in de toekomst, Op weg gaan naar de toekomst en Eredienst/vieren.

In het vervolg op het gemeenteberaad is aan de hand van een eerste beschrijving hoe de taak van een interim predikant geformuleerd zou kunnen worden gesproken. De kerkenraad heeft unaniem besloten over te gaan tot het werven van een interim predikant. Dat betekent dat na deze algemene formulering een profielschets wordt uitgewerkt.

In het volgende gemeenteberaad op 17 september zal deze aan de gemeente worden voorgelegd.Houdt u alvast deze avond vrij in uw agenda.

Startzondag 22 september

Het thema van de PKN is: ‘Een goed verhaal’. Antoinette, Miranda, Thomas en Hans zullen dit thema gaan voorbereiden.

VOG (verklaring omtrent gedrag)

Een verklaring omtrent het gedrag is een verklaring waaruit blijkt dat het gedrag van iemand in het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak binnen onze gemeente. Zo'n verklaring wordt aangevraagd voor personen die in een vertrouwensrelatie met anderen werken, die met kinderen en ouderen werken en nog meer. Veelal is er dan in de relatie sprake van een machtsverschil. De kerkenraad heeft besloten niet voor allen die in onze gemeente werkzaam zijn een VOG aan te vragen, maar wellicht wel voor enkelen en ook over te gaan tot het instellen van 2 vertrouwenscontactpersonen.

Een vertrouwenscontactpersoon fungeert als eerste opvang voor alle leden van onze gemeente die een klacht hebben over of een probleem met ongewenst gedrag. In elke organisatie, en dus ook in een kerkelijke gemeente, waar mensen met elkaar samenwerken, is het van belang dat iedereen zich in die organisatie veilig voelt. Jong en oud moet er van overtuigd zijn dat onze gemeenschap veilig is. En toch kan het gebeuren dat verhoudingen verstoord worden door een onjuiste bejegening. Normaal spreek je daar elkaar op aan, maar als je dat nu niet kunt of durft? Dan is het goed dat er iemand is waar je je klacht of probleem wel aan kunt vertellen. Iemand die geheel buiten het probleem staat. Liesbeth Herremans zal dit onderwerp nader uitwerken.

Voorts

Het tuinonderhoud vraagt om extra handen. Jaap Uitenbroek kan het oprecht niet in z'n eentje doen. Wie wil zijn handen eens uit de mouwen steken en een plan maken?

De KND gaat in het nieuwe seizoen met 2 groepen aan het werk.

Antoinette is toegelaten tot de cursus interim-predikant. De cursus start in oktober.

In het kader van de AVG worden de (kerkelijke) e-mail-adressen aangepast door het Kerkelijk Bureau.

Janny Korevaar, scriba