Zondag 14 april 2019

zondag 14 april 2019 - 10:00 uur
Juichen
Naam van de zondag / Kleur
Palmpasen, 6e zondag van de veertigdagentijd. Kleur: paars.
Orde van dienst

Lucas 19: 29-40
Voor alles is er een tijd, zingt het koor in de musical. Maar wat betekent dat eigenlijk voor de kerk? Voor ons als gelovigen? Blijven we bij wat vertrouwd is of slaan we nieuwe wegen in? Gooien we alles wat vertrouwd is overboord of oefenen we ons opnieuw in luisteren, naar de bijbelverhalen en elkaar?
In het verhaal van Lucas lijkt de tijd van juichen aangebroken, als Jezus op zijn ezeltje de stad binnen rijdt. Zou nu het koninkrijk van God aanbreken? Maar kort daarna slaat de stemming om en blijkt er een tijd te zijn van lijden en kwetsbaarheid. De weg van kwetsbaarheid is voor ons als kerk geen gemakkelijke, maar in plaats van al onze geloofswaarheden veilig op te slaan in een pakhuis mogen we misschien een tuin aanleggen, een tuin waar het gezaaide op kan bloeien. Zou kwetsbaarheid de weg kunnen zijn die we moeten gaan?

Bij de dienst

Vandaag is de dienst net even anders dan anders. Dit hele weekend staat De Ark bol van de activiteiten rondom de musical: ‘het pakhuis’. In de morgendienst zullen we een gedeelte uit de musical horen en uiteraard wat dieper ingaan op de vragen die deze musical oproept. We verbinden daarbij de thematiek van de musical met de lezing van de intocht.

PALMPASEN: COLLECTE JEUGDWERK (JOP)
Jongeren doorleven het paasverhaal
Veel christelijke jongeren hebben het paasverhaal al vaak gehoord. Komt de boodschap van Pasen bij hen nog wel aan? JOP, Jong Protestant, ontwikkelde een verrassend nieuw spel voor kerkelijke jongeren: de PaasChallenge. In dit spel met ‘Wie-is-de-mol’-achtige elementen kruipen jongeren een nacht lang in de huid van een hoofdpersoon uit het paasverhaal. Ze krijgen te maken met emoties als achterdocht, eenzaamheid, vermoeidheid en troost. Een deel van de opdrachten speelt zich buiten af, de ontknoping vindt plaats op paasmorgen. De eerst editie was een groot succes: bijna 2.000 jongeren van maar liefst 150 jeugdgroepen uit heel Nederland deden mee (zie filmpje op jop.nl/paaschallenge).

PKN – Jeugdwerk (JOP), Onderhoud De Ark

ds. Antoinette van der Wel
Met medewerking van
Koor, band en spelers van ‘Het Pakhuis’
Organist
Wim Madderom
Lector
Marianne de Jong
Koster
Rienk van den Berg
Crèche
Els Langhout, Henriëtte Alberts
Kindernevendienst
Groep 1 en 2: Bregina Wijtzes - Eline van den Beukel
Groep 3, 4 en 5: Marcia Renes - Ellen Kleemans
Groep 6, 7 en 8: Er is vandaag geen jeugdkerk. De jongeren zijn welkom bij de dienst die in het teken van de musical staat.
Koffie
Nelleke Spijker, Klaske Neelis, Nel Nobels