Zondag 7 oktober 2018

zondag 7 oktober 2018 - 10:00 uur
Verbonden
Naam van de zondag / Kleur
Derde zondag van de herfst. Kleur: groen
Orde van dienst

Marcus 10: 1-16
De lezing begint met een debat over de echtscheiding. Het lijkt er scherp aan toe te gaan. Zouden de regels die worden geschetst ook anders kunnen werken, niet als een rigide maatregel, maar als een manier om het verbond tussen mensen te ondersteunen? Een kind wordt in het midden gezet, als voorbeeld van basisvertrouwen. Kinderen waren in Jezus dagen kwetsbaar, voorbeeld van wie op zorg zijn aangewezen. Ze staan terecht in het centrum van de aandacht.

Bij de dienst

Het is vandaag Israëlzondag, een zondag waarin we onze verbondenheid met het Joodse volk uitspreken, dat in deze periode zijn grote feesten viert.

ISRAËLZONDAG: COLLECTE KERK EN ISRAËL
Het gesprek houdt nooit op
Voor de Protestantse Kerk is de relatie met Israël een essentieel element van de eigen identiteit. Ons geloof is voortgekomen uit de Joodse traditie. De Protestantse Kerk onderstreept de verbondenheid met het volk Israël. Op landelijk niveau zijn er contacten met Joods Nederland en komen thema’s als antisemitisme ter sprake. Om plaatselijke gemeenten te stimuleren om deel te nemen aan het gesprek met en over Israël, ontwikkelt de Protestantse Kerk inspiratiematerialen, vinden er ontmoetings- en netwerkdagen plaats en verschijnt het tijdschrift Kerk & Israël Onderweg dat theologische bezinning en informatie combineert. Uw steun via de collecte maakt al deze activiteiten mogelijk. Opdat het gesprek met en over Israël nooit op zal houden.

PKN - Kerk en Israël, Onderhoud De Ark

ds. Antoinette van der Wel