Cantatedienst Dorpskerk in Berkel en Rodenrijs

jun
zondag 16 juni 2019 - 19:00

Dorpskerk, Berkel en Rodenrijs

Op zondag 16 juni zal, na het succes van vorig jaren, een Cantatedienst worden gehouden in de Dorpskerk van Berkel en Rodenrijs. Tijdens deze bijzondere dienst zullen koor, orkest en solisten Cantate 37 “Wer da gläubet und getauft wird” van Johann Sebastian Bach uitvoeren, één van Bach’s zonnigste cantates!

Muzikale medewerking verlenen het ‘Rotterdams Barok Ensemble’ en het ABC orkest onder leiding van Benjamin Bakker, met Arjan Breukhoven aan het orgel. Verder werken mee Annemieke Rademaker (sopraan), Rienk de Jong (alt), Sebastian Brouwer (tenor) en Matthijs Mesdag (bas). De meditatie wordt verzorgd door ds. A. Gooijer.

Vanaf 1724 leidde Bach op zondagavond zelf het koor en orkest bij de uitvoering van het stuk dat hijzelf in de week ervoor had gecomponeerd. De inkt was bij wijze van spreken nog nat, want wekelijks componeerde hij een zangstuk voor koor, orkest en solisten, een cantate, die speciaal voor die zondag was geschreven, zo’n 300 in getal. Deze prachtige cantate 37 werd op 18 mei 1724 voor het eerst uitgevoerd in de Thomaskirche van Leipzig, het tweede jaar dat Bach aldaar werkzaam was. In deze cantate staat centraal de tekst uit het slot van het Marcusevangelie; na zijn opstanding (Pasen) is Jezus nog enkele malen aan discipelen verschenen en de laatste keer geeft hij zijn volgelingen de opdracht het evangelie aan de gehele wereld te verkondigen, want: 'wie gelooft en zich laat dopen zal behouden worden'.

Verdere informatie