Dit bericht is verlopen op 2022-12-06

De ouderlingen en de wijkverdeling

In de kerkdienst op 25 september zijn vier ouderlingen afgetreden. Welverdiend mogen zij, na een ambtstermijn van 4 jaar of langer, weer ‘gewoon’ gemeentelid zijn. Even leek het erop dat Kati Elshout de enige wijkouderling zou blijven.

Gelukkig konden we in diezelfde kerkdienst Annette Docter als ouderling bevestigen. Daar zijn we blij mee. Maar natuurlijk ligt er nu in het pastorale wijkwerk wel een uitdaging: Annette en Kati zijn samen verantwoordelijk voor de pastorale zorg in de wijken. Ze hebben de wijken verdeeld en doen het werk in nauw overleg met elkaar.

Kati is eerste aanspreekpunt voor de wijken in Berkel, Annette voor de wijken in Bergschenhoek en Rodenrijs.

Wijkteams

Kati en Annette worden ondersteund door wijkteams. De wijkteams zorgen ervoor dat de mensen die daar behoefte aan hebben worden bezocht, dat er namens de kerk een bloemetje gebracht wordt bij jarige 80-plussers en bij huwelijksjubilea en verzorgen andere pastoraat-ondersteunde taken.

Seniorenpastoraat anders geregeld

In de afgelopen maanden heeft het Pastoraal Beraad, waarin de predikant en alle ouderlingen deelnemen, gekeken of de structuur waarin we wijkouderlingen en seniorenouderling(en) hebben, nog wel past. Die structuur hebben we jaren geleden gekozen. Daarin werd onderscheid gemaakt in pastoraat voor mensen tot 80 jaar en seniorenpastoraat voor de 80-plussers. Alle 80-plussers vielen toen onder het seniorenpastoraat, maar de tijd is veranderd. Veel mensen wonen langer thuis. Ze hebben er ook zelf niet zo’n behoefte aan om apart georganiseerd te zijn. Daarom hebben we afgesproken dat alle thuiswonende ouderen gewoon onder het wijkpastoraat vallen. Voor al onze gemeenteleden is er dan hetzelfde pastoraat door dezelfde wijkouderlingen. De wijkteamleden die speciaal voor senioren werkten zijn overgestapt naar de gewone wijkteams en hebben hun eigen adressen meegenomen zodat iedereen zijn of haar ‘eigen’ wijkteamlid kan houden.

Een uitzondering is het pastoraat voor onze gemeenteleden die, tijdelijk of permanent, zijn opgenomen in een zorg- of revalidatie-instelling. Zij hebben vaak behoefte aan ander en intensiever pastoraal contact en dat willen we hen graag bieden. Voor dat pastoraat bij onze mensen in instellingen zoeken we nog een ouderling. Als jullie iemand willen voordragen: graag!

Hartelijke groet,

Roelie Schipperus, scriba