Dit bericht is verlopen op 2022-07-26

Nieuwe bemensing Kerkelijk Bureau

Het klinkt zo simpel: “o ja, voor adreswijzigingen moet je bij het kerkelijk bureau zijn”. Of: “ik heb voor mijn wijkteam een lijstje nodig met mailadressen. Kan het kerkelijk bureau dat even leveren?”

Maar zo simpel als het lijkt, is het niet. Volgens de kerkorde is elke kerk verplicht een ledenregister bij te houden. Dat is de taak van het kerkelijk bureau. Het is niet zomaar iets: er komt nogal wat bij kijken.

De kerkorde geeft regels die bepalen wat er in de ledenregistratie moet worden opgenomen en hoe we met wijzigingen om moeten gaan. De regels beslaan meerdere pagina’s…… oef…. Er zijn regels over wie in onze registers wordt opgenomen, over welke informatie van iemand mag worden opgeslagen, en regels over de rechten van de mensen die in onze registers staan. Er is vastgelegd wie ambtshalve toegang heeft tot de registers, en er staat het een en ander in over maatregelen om verlies en beschadigingen te voorkomen.

De afgelopen jaren hebben Gerard en Annelies van den Beukel het kerkelijk bureau bijgehouden. Zij hebben zich verdiept in de regeltjes, hebben adressen ingevoerd en aangepast, mailadressen aangemaakt en er op verzoek lijstjes van geleverd, uitgezocht of wij er allemaal ‘goed’ in zitten, verhuizingen doorgekregen en doorgegeven, alles wat maar nodig is om te zorgen dat onze leden­administratie klopt. Dat iedereen die erin moet zitten, er inzit en dat de gegevens van iedereen kloppen.

Geruime tijd geleden hebben Gerard en Annelies laten weten ermee te willen stoppen. Gerard en Annelies: hartelijk dank dat jullie deze omvangrijke klus voor de kerk hebben uitgevoerd!

Per 1 juni zullen Rik en Ingrid den Heeten het kerkelijk bureau bemensen. De afgelopen tijd hebben zij zich ingewerkt in de materie. Op 1 juni staan ze startklaar en zullen ze jullie vragen m.b.t. het kerkelijk bureau kunnen beantwoorden. Rik en Ingrid: welkom bij deze taak, succes bij de uitvoering ervan!

Ambtsdragers gezocht: wie helpt?

In september treden een aantal ambtsdragers af. We hebben op dit moment nog een paar vacatures. Dat betekent dat we straks tenminste 7 (!) nieuwe ambtsdragers zoeken. Binnen de kerkenraad zijn we inmiddels gestart met onze zoektocht. Als eerste hebben we onze ledenlijst (jazeker, geleverd door het kerkelijk bureau) eens goed bekeken en bij een aantal mensen een kruisje gezet. Een kruisje, dat betekent ‘deze man of vrouw zou best eens een goede ambtsdrager kunnen zijn’. Met de eerste paar mensen zijn we in gesprek. Hoe dat afloopt weten we nog niet.

We willen het als kerkenraad natuurlijk niet alleen doen: de kerk is van ons allemaal. Het zou niet gepast zijn dat wij als kerkenraad klakkeloos voor onze eigen aanvulling zorgen. Daarom stel ik in dit communiqué jullie allemaal de vraag: wie vind je geschikt om de kerkenraad te komen versterken? Wie is volgens jullie de ouderling of diaken die ons kan helpen met ons kerkenwerk? Dat horen we graag! En als je zelf ideeën hebt over hoe het kerkenraadswerk zou kunnen (anders, beter, of hetzelfde): dan horen we dat graag. En dan mag je natuurlijk ook jezelf aanmelden.

Ik ben benieuwd wie de handschoen oppakt.

Roelie Schipperus