Communiqué ventilatie

Dit bericht is verlopen op 2022-09-06

Nu het lekker zomert kunnen we, met dit mooie weer, zomaar het idee hebben dat corona weer wat verder bij ons vandaan is. Maar als we dat denken zitten we er misschien een beetje naast. Want hoewel veel mensen er niet meer zo heel erg ziek van worden, hoewel we weer gewoon met ons allen naast elkaar in de kerk kunnen zitten en we uit volle borst kunnen zingen, zullen we toch nog steeds moeten zorgen voor een zo veilig mogelijke kerk. Corona is niet weg. Daarom is het belangrijk dat we ook in de kerk voor goede ventilatie blijven zorgen.

De vraag is: wat is nu precies ‘goede ventilatie’?

Ventilatie in gebouwen is de gehele coronatijd een punt van discussie geweest. Er is geen rekentool om dit makkelijk door te rekenen door een leek. En leken, dat zijn we in dit verband allemaal. In De Ark hebben we gelukkig wel een aantal technische mensen die meedenken en die e.e.a. hebben uitgezocht. Zij hebben naast de inzet van hun eigen expertise ook navraag gedaan bij de installateur die onze technische Ark-zaken regelt. Er zijn dingen die we kunnen doen om te zorgen dat de ventilatie zo optimaal mogelijk is.

In dit communiqué geef ik daar kort een samenvatting van.

Een kerkgebouw moet voldoen aan het bouwbesluit. Dat voldoet onze kerk. Er zijn geen speciale richtlijnen uitgevaardigd door RIVM, rijk of andere instanties, m.b.t. kerkgebouwen. Wel is het van belang om goed en voldoende te ventileren. Dat proberen we uiteraard voor, tijdens en na kerkdiensten te doen.

Zo is het belangrijk dat de bovenraampjes in de kerkzaal open staan, aan alle kanten. Dat moet eigenlijk altijd, in elk geval tijdens alle kerkdiensten. Ook moeten de ventilatoren in de nok van de kerkzaal tijdens de diensten altijd op stand 4 staan. Buiten de kerkdiensten staan de ventilatoren altijd op stand 2. Stand 4 is een fijne stand voor kerkdiensten omdat je dan voldoende ‘oude’ lucht afzuigt zonder dat we last krijgen van overmatig geluid. De ventilatoren gaan namelijk tot stand 6, maar dat maakt wel erg veel lawaai.

Als het weer het toelaat zetten we ook de deuren van de kerkzaal naar buiten open. Natuurlijk niet bij kou, regen en storm, dan moeten de bovenraampjes het werk doen. Maar bij normale weersomstandigheden kunnen de deuren open. Het is altijd beter voor de ventilatie. Voor de meeste plekken binnen de kerkzaal is het prima te doen. Mocht je het gevoel hebben dat je last krijgt van doorstromende lucht, zoek dan even plek op waar je rustiger zit. Er is plaats genoeg.

De kosters zijn geïnformeerd over de noodzakelijke ventilatie in De Ark. Zij zijn verantwoordelijk voor het open of juist dicht doen van deuren en voor het in de juiste stand zetten van de ventilatoren. Ze regelen graag dat we in een veilig gebouw onze kerkdiensten kunnen houden.

Hartelijke groet,

Roelie Schipperus, scriba