Een levende gemeente beweegt!

Dit bericht is verlopen op 2022-01-11

Hoe ziet onze gemeente eruit? Hoeveel leden hebben we over 10 jaar en hoe staan we er dan financieel voor? Wat gebeurt er nu allemaal in onze gemeente, waar ligt onze kracht? En wat zouden we heel graag willen veranderen, willen toevoegen? In geloofsontwikkeling, in de kerkdiensten, in andere vormen van gemeente zijn, als kerk naar buiten? Waarom zijn we eigenlijk lid van onze gemeente? Wat voor gemeente zijn we eigenlijk en hoe zit het nu echt met die diversiteit?

Het begeleidingsteam van het project Een levende gemeente beweegt heeft alle ingevulde vragenlijsten verzameld en samen met gegevens van het kerkelijk bureau verwerkt in een analyse. Dat levert veel antwoorden op bovenstaande vragen. Veel inzichten: herkenbaar, soms verrassend, soms ook confronterend of juist hoopgevend. Afgelopen maandag heeft het begeleidingsteam de analyse gepresenteerd aan de kerkenraad: een heldere presentatie die veel inzichten biedt. In de presentatie is telkens ook duidelijk de stem van jongeren weergegeven. Zo gaf de presentatie veel aanknopingspunten voor de toekomst, stappen op weg naar de volgende fase. Het maakt enthousiast, nieuwsgierig ook welke volgende stappen we op basis hiervan gaan zetten. Het beeld dat na afloop bij mij vooral is blijven hangen, is: we zijn een rijke, gezegende gemeente en tegelijk is er ook zoveel mogelijk, zijn er veel ideeën om met elkaar de toekomst tegemoet te gaan.

Op maandag 29 november zal het begeleidingsteam de analyse presenteren aan de hele gemeente. Deze avond bevelen we van harte aan, omdat je met deze presentatie een goed beeld vormt van onze gemeente en van de ideeën voor de toekomst. Daarmee vormt deze presentatie een belangrijke basis op weg naar de volgende stap: daadwerkelijk stappen zetten, keuzes maken en echt aan de slag met wat er in onze gemeente leeft. Reserveer dus maandagavond 29 november, fysiek in de kerk of door online deel te nemen.

Tot slot: verschillende kerkenraadsleden hebben maandagavond hun complimenten uitgesproken voor de analyse en de manier waarop deze is gepresenteerd. Dank aan alle leden van het begeleidingsteam, deze complimenten zijn zeer terecht!

Met hartelijke groet, namens de kerkenraad
Gert van Ramshorst, voorzitter