Symbolische schikking

Dit bericht is verlopen op 2022-11-30

40-Dagentijd en Pasen 2022

Het jaarthema van de Protestantse Kerk is “Van U is de toekomst”.
Het thema van de 40-dagentijd is “De toekomst tegemoet”.

De mooiste dingen in het leven vallen ons toe. Je levenslust. Iemand die voor je kiest, die jou liefheeft. Ervaringen die het leven van alledag kleur geven: van een fascinerende zonsopgang tot de hartelijke woorden van iemand in je omgeving.
Het zijn de kleine en grote verrassingen die het leven glans geven. Je kunt ze zelf niet organiseren, je ontvangt ze.
De kerk is een plek van zulke verrassingen. Ervaringen die je dankbaar stemmen. Liefde en genade van God worden ons aangezegd. Wat er ook is gebeurd of aan welk kwaad je ook debet bent, je mag uit genade opnieuw beginnen. In de kerk leven we van wat we ontvangen. Genade is de grondtoon.

Basissymboliek bloemschikkingen 40-dagentijd 2022

Genade is dat wat we ontvangen. Als basis voor de schikking wordt een pot of een schaal gebruikt om het ‘ontvangen’ te symboliseren.
De pot blijft (gedeeltelijk) open om het ontvangende te benadrukken.
De schikking rust op de bodem van de pot en reikt naar de hemel.

Eerste zondag van de 40-dagentijd

6 maart 2022

Lezing: Lucas 4: 1-13

Een bekende tekst op de eerste zondag van de vastentijd. En eigenlijk ook een hele mooie en toepasselijke. Aan het begin van de 40-dagentijd lopen we aan de hand van Lucas eerst met Jezus de woestijn in en lezen we hoe Hij door Zijn tegenspeler wordt uitgedaagd. Drie beproevingen: een steen die brood kan worden, de macht over de wereld in handen kunnen krijgen en God uitdagen door van de tempel te springen. Tot drie keer toe gaat Jezus niet in op de vraag, maar wijst Hij op wat er geschreven en gezegd is. De hoofdboodschap: een leven met God betekent dat je niet altijd de makkelijkste weg gaat, wel dat je probeert in afhankelijkheid van hem te leven. Indirect is de boodschap ook helder: God is God en de aanbidding komt alleen Hem toe, Hij heeft de tijden in zijn hand.

Kernwoorden: op de proef gesteld worden - tegenstand - toewijding aan God

Uitwerking symbolische schikking

De mens wordt op de proef gesteld. Er zijn drie vergezichten die aanlokkelijk zijn, maar niet leiden naar waar het echt om gaat. Er staat: de mens leeft niet van brood alleen. We gebruiken tarwearen en/of gerstearen, als verwijzing naar die zinsnede. In de pot zijn bloeiende primula’s geplaatst, op zo’n manier dat de bloemen net boven het randje uitkomen. De primula heeft de Nederlandse naam hemelsleutels en symboliseert in deze schikking datgene waar het om gaat, betekenisgeving.

Meditatieve tekst

Er is een veelgebruikte oefening waarbij iemand zich achterover in opvangende armen laat vallen. Een oefening in vertrouwen. Voor we het weten laten we ons vallen in de armen van bestaanszekerheid, dagelijks brood, onze positie, macht.
Jezus vestigt de blik op waar het om gaat: God is de betrouwbare en heeft de tijden in de hand. God komt de aanbidding toe.