Uit de kerkenraad juni 2019

Dit bericht is verlopen op 2020-01-11

Opening

Miranda Vonk opent de vergadering met het lezen van een lied van Matthijn Buwalda.

Financiële stukken

De financiële jaargegevens van het CvK, de Diaconie/ZWO en de Jeugdraad worden voor akkoord vastgesteld.

4-Mei herdenkingsdienst

Els Bos beëindigt na 18 jaar haar deelname in de organisatie van de 4 mei herdenkingsdienst. Sinds 2001 wordt namens de kerken van Berkel en Rodenrijs op 4 mei een herdenkingsdienst georganiseerd, eerst door een samen-op-weg commissie, later het Oecumenisch Werkverband en sinds 2016 door wisselende mensen binnen het comité. Per brief aan de kerken heeft Els aangegeven te stoppen met haar inbreng in deze activiteit. Antoinette bedankt haar en Els krijgt een boekenbon. Naar een opvolg(st)er wordt gezocht.

Vervolg gemeenteberaad 7 mei

Het conceptverslag met bijlagen wordt vastgesteld en via RDA zal de Gemeente worden geïnformeerd. Het ‘besluit’ om op weg te gaan wordt ingezet.

Er is een concept profiel van een interim-predikant door het moderamen opgesteld dat besproken wordt.

Het voorgenomen besluit van februari, besproken in het gemeenteberaad, wordt nu vastgesteld en zal via

RDA bekend worden gemaakt. In het vervolg hierop wordt de vraag gesteld of we met een interim-predikant aan de slag willen.

Een externe interim predikant kan ons een spiegel voorhouden, dit wordt moeilijker wanneer we

mogelijkheden zoeken binnen eigen gelederen. Ook na het gemeenteberaad heeft geen gemeentelid zich aangeboden om deze taak op zich te nemen.

We stemmen wie voor – tegen – onder voorbehoud – van een interim predikant is.

Vóór zijn elf van de aanwezigen en drie stemmen ‘mits goed gecommuniceerd en expertise uit eigen

gemeente is gevraagd’. Wel blijft overeind dat we vooral met eigen kracht en koers, toekomstgericht

moeten zijn.

Op 17 september is het gemeenteberaad geagendeerd. Hiervoor komt spoedig een aankondiging,

samen met het verslag van het gemeenteberaad van 7 mei, in RDA.

Het thema voor de startzondag wordt ‘een goed verhaal’.

Voorts

- het zou fijn zijn als er enkele "klusjesmannen/-vrouwen" bijkomen

- na de vakantie zullen er nog twee groepen voor de kindernevendienst zijn

- de persoonlijke email-adressen van kerkenraadsleden zullen voor hun ambt worden gewijzigd in

.....@kerk-de-ark.nl. Met een link worden de boodschappen doorgestuurd naar hun eigen email-adres.

- Antoinette vertelt bericht te hebben ontvangen dat Raafat Shamieh (Syrische vluchteling, voorheen

wonende in Hergerborch, schonk in De Ark op zondag regelmatig koffie) zijn propedeuse heeft

behaald in Leiden.

Sluiting

Marjan de Jong leest ons op deze Dag van de Vluchteling het gedicht ‘Noem mij geen vreemdeling’.

Janny Korevaar, scriba