Collecteren tijdens de kerkdienst.

Met enige regelmaat krijgen we als diaken de vraag “Waarom collecteren we nog tijdens de kerkdienst?”. Een terechte vraag omdat steeds meer gemeenteleden gebruik maken van Appostel en de collectezak alleen doorgeven.

We kiezen er bewust voor om de collectezakken rond te laten gaan, omdat er nog steeds een aanzienlijk deel van de collecteopbrengsten contant (munt- en briefgeld) gegeven wordt. Voor 2023 was dit ongeveer 40% van de totale collecteopbrengst. Het gaat om een bedrag van ruim € 6.800. Aan het storten van geld zijn kosten verbonden. Dit willen we zoveel mogelijk voorkomen, dus we hopen dat steeds meer mensen gebruik gaan maken van Appostel. Als u dit overweegt, dan helpen we u graag.

De keuze om te blijven collecteren tijdens de dienst is niet alleen op financiële gronden gemaakt. De collectes zijn onderdeel van onze eredienst, samen met de dank- en voorbeden als antwoord op de dienst van het woord. Bidden en er naar leven, van de dienst aan de Heer naar het leven met de Heer. God heeft ons opgeroepen om te delen van wat we ontvangen hebben. De collecteopbrengsten bieden ons de mogelijkheid om te kunnen delen waar het nodig is, zodat mensen in en buiten de kerk, dichtbij en veraf, delen in de liefde van Christus. Zo kan de collecte een moment zijn, om stil te staan bij hoe u uitdrukking kunt geven aan de dankbaarheid voor wat wij van God hebben ontvangen.

Namens de diaconie, Bertine de Bruijn