Bezoek van Vitaly Pupazan uit Moldavië

Op zondag 14 april was Vitaly Pupazan te gast in de Ontmoetingskerk in Pijnacker.

Tijdens en na de dienst heeft hij verteld over zijn werk in Moldavië.

Hij is directeur van Youth for Christ in Moldavië. Deze organisatie richt zich op kinderen en jongeren in Moldavië. Over het land verspreid zijn er 35 centra, vaak gevestigd in de plaatselijke kerkjes. Hier worden kinderen en jongeren in de leeftijd van 6 tot 15 jaar na schooltijd 3 tot 5 keer per week opgevangen die vaak in een uitzichtloze situatie zitten. Hun ouders zijn bijvoorbeeld verslaafd, werkeloos of vertrokken naar het buitenland. In de centra krijgen ze een gezonde maaltijd, worden ze geholpen met hun huiswerk en doen ze spelletjes en krijgen bijbelles.

Door deze kinderen liefdevol op te vangen hopen ze dat deze kinderen een betere toekomst tegemoet gaan en leren ze hoe je liefdevol met elkaar omgaat. Hopelijk brengt dat verandering te weeg en niet alleen voor deze kinderen, maar ook voor hun omgeving

Het land moet worden opgebouwd en dat gaat niet als iedereen vertrekt. De lonen liggen erg laag en er is veel corruptie. In de steden zijn de mensen rijker, maar op het platteland is er extreme armoede en eenzaamheid. Alcoholverslaving is een groot probleem. Vooral op het platteland ontbreekt de midden generatie.

Ook is er de dreiging vanuit Rusland dat probeert invloed te winnen door propaganda te verspreiden. Moldavië grenst aan Oekraïne. De mensen zijn heel trots, dat ze ondanks hun armoede in het begin van de oorlog, 800.000 Oekraïners hebben opgevangen. Moldavië heeft zelf 3 miljoen inwoners. Nog steeds verblijven er tienduizenden Oekraïners in Moldavië.