Communiqué

Dit bericht is verlopen op 2024-04-01

Visie op de toekomst van ons als kerk

Of het al een beetje opschiet met die visie. Een vraag die we zo af en toe van jullie krijgen.

Kerkenraadsvergaderingen

Ja hoor, dat begint wel een beetje op te schieten. Maar zoiets heeft toch altijd wat meer tijd nodig dan je misschien zou denken. Want het is een omvangrijk proces en er komt veel bij kijken om tot een gedegen visie te komen.

We hebben al eerder met elkaar nagedacht over hoe wij de komende jaren zien voor ons als kerkgemeenschap. Van lieverlee krijgen de gedachten daarover wat meer vorm. In kerkenraadsvergaderingen neemt het gesprek over de visie een belangrijke plaats in. Ook in de vergadering van 25 januari jl. was dat het geval. We wisselden van gedachten over de vraag hoe we onze samenwerking met andere kerken zien. Willen we alleen samenwerken op een aantal onderdelen en verder zelfstandig blijven? Dat zouden we kunnen doen met één of meer kerken. Of willen we op termijn helemaal samengaan met een andere kerk en fuseren tot één nieuwe kerk? Als we daarvoor kiezen met welke kerk zou dat dan passen, zowel voor hen als voor ons?

We zijn er nog niet uit. Eerlijk gezegd: daar komen we als kerkenraad alléén natuurlijk ook niet uit. De kerkenraad is immers even divers samengesteld als onze kerkelijke gemeenschap. Gedurende de afgelopen maanden hebben we een groeidocument opgesteld, dat telkens wordt besproken en aangevuld. De basis daarvoor zijn resultaten uit ELGB-onderzoeken en de gedachtes die het gemeenteberaad uit 2023 heeft opgeleverd. Die informatie en gedachtes diepen we verder uit en vullen we aan. Uiteindelijk leidt dat tot een praatstuk dat we aan jullie als gemeente willen voorleggen.

Naast het proces om tot een visie te komen loopt het traject waarin we nadenken over het gebouw van De Ark. Zo’n bouwkundig traject is minstens even ingewikkeld als het visie-proces en het hangt nauw met elkaar samen. Het college van kerkrentmeesters is bezig een aantal opties te onderzoeken en door te rekenen. De onderzoeken worden gedaan door externe deskundigen en dat kost tijd.

Gemeenteberaad

Er zijn al meerdere opties gepasseerd en niet alle opties bleken haalbaar. We willen jullie alleen opties voorleggen die haalbaar zijn. Het heeft niet zoveel zin om een gemeenteberaad te houden met opties die niet werkbaar zijn of die we niet kunnen betalen. De komende maanden werken we nog even door. Het is de bedoeling dat we na de volgende kerkenraadsvergadering (die is op 21 maart) zover zijn dat we met jullie over een aantal werkbare en haalbare opties van gedachten kunnen wisselen tijdens een gemeenteberaad.

Hartelijke groet,

Roelie Schipperus, scriba