Dit bericht is verlopen op 2024-04-01

De viering van het Avondmaal

Gewoontes kunnen jaren duren. Maar hoe lang en goed een gewoonte ook is: er kan een moment komen dat je gaat nadenken of het anders kan. Beter, of volgens een andere symboliek. Ook bij de viering van het Avondmaal gebeurt dat. Ver weg in onze herinnering ligt nog de viering waarbij we aan tafel gingen. Uit mijn jeugd kan ik me nog herinneren dat er wel eens gezegd werd “het was druk vandaag he, we hadden wel 9 tafels” of zoiets. Door de jaren heen veranderde de tafelviering in een zittende viering, vervolgens een lopende viering en later (maar dat is inmiddels ook al lang geleden) mochten ook kinderen deelnemen aan de Maaltijd van de Heer.

Recent is in een overleg tussen Agnes en de diaconie een nieuw voorstel besproken. Een voorstel waarover we inmiddels ook in de kerkenraadsvergadering hebben nagedacht.

Ambtsdragers als laatsten

Het voorstel waarover we gesproken hebben gaat erover of de ouderling en diaken van dienst als eerste aan de viering deelnemen of als laatste. De ouderling en diaken staan nu naast de predikant aan de tafel, vieren met brood en wijn en gaan dan de gemeente in om de kerkgangers te nodigen en hen samen met predikant en overige diakenen brood en wijn aan te reiken.

Het voorstel houdt in dat we dat omdraaien: de dienstdoende ambtsdragers komen niet meer eerst bijeen op het liturgisch centrum. Nadat de predikant de instellingswoorden, verweven in het avondmaalsgebed, heeft uitgesproken worden de gemeenteleden uitgenodigd deel te nemen aan het avondmaal en wordt hen brood en wijn aangereikt. Het past bij de dienende taak van ambtsdragers dat zij als laatsten gaan, nadat alle genodigden hebben deelgenomen.

Slecht ter been en glutenvrij

Naast wat ik hierboven schreef (het inhoudelijke voorstel) zijn er ook twee zaken die wat meer organisatorisch van aard zijn. Dan gaat het erover dat mensen die slecht ter been zijn brood en wijn op hun zitplaats krijgen aangereikt. De anderen hebben dan al aan het Avondmaal deelgenomen en wachten. De diaconie denkt erover na om dit om te draaien: eerst neemt wie slecht ter been is deel aan de Maaltijd, daarna de anderen.

Verder merken we dat er de laatste tijd wat meer mensen zijn aangewezen op een glutenvrij dieet. De diaconie wil hen graag tegemoet komen door ook glutenvrij brood aan te bieden. Op een apart bord, net als de aparte bekertjes met druivensap.

De diaconie werkt nog uit hoe we dit het best kunnen organiseren.

Graag jullie mening

De voorgestelde vorm is nog niet definitief vastgesteld. In de kerkenraad zijn we er ook nog niet helemaal uit. We hebben afgesproken deze nieuwe manier toe te passen bij de avondmaalsviering op zondag 18 februari. We zijn zeer geïnteresseerd in jullie mening en nodigen jullie van harte uit om na afloop van de dienst te laten weten hoe je deze nieuwe vorm vindt, voordat we er definitief (wel of niet) voor kiezen.

Hartelijke groet,

Roelie Schipperus, scriba