Onderwijs voor Syrische kinderen in Libanon

Dit bericht is verlopen op 2018-01-17

Graag vertellen we u wat meer over het werk voor Syrische vluchtelingen in Libanon, dat onze gemeente op dit moment steunt via Kerk in Actie. Toen terreurorganisatie IS Assyrische dorpen in Syrië binnenviel, vluchtten de christenen halsoverkop naar Libanon. Assyriërs behoren tot de Syrisch-Orthodoxe Kerk. Ze zijn één van de oudste christelijke gemeenschappen. De Syrische Orthodoxe Kerk biedt Syrische kinderen overbruggingsonderwijs. Ze krijgen vijf dagen in de week vier uur les in Engels, Assyrisch, Arabisch en wiskunde. Ze leren Assyrisch om hun ‘heilige taal’ levend te houden, een vorm van Aramees, de taal die Jezus sprak. Ook krijgen ze kunst en drama om hun trauma’s te verwerken. Alle kinderen hebben familieleden die enige tijd werden ontvoerd, twee kinderen waren zelf ontvoerd door IS.

Meester Robert is in 2014 vanuit Syrië naar Libanon gevlucht. Twee van zijn zussen werden ontvoerd door IS. “Zodra ze waren bevrijd, heb ik mijn familie naar Libanon gehaald. In Syrië gaf ik al vijftien jaar les.” Hij doet zijn werk in Libanon vrijwillig, zoals alle leraren die hier lesgeven. Vluchtelingen mogen namelijk geen betaald werk doen in Libanon. Ook voor de ouders is de school een belangrijke plek. Eén van de moeders geeft wiskunde.

“Ik mag niet werken en de kinderen hebben mij nodig. Ik houd van deze kinderen en wil hen een toekomst te bieden.”

Zelfs als er vrede zou komen, kunnen deze kinderen en hun ouders niet zomaar terug naar hun dorpen. Hun huizen en kerken zijn verwoest en hun landerijen liggen vol met mijnen. Daarom zijn de gevluchte gezinnen die nu in Libanon wonen, van plan door te reizen naar Australië. Daar woont 90 procent van de Assyrische gemeenschap, met hun eigen bisschop. De Engelse les bereidt de kinderen voor op hun emigratie. Tot die tijd wonen ze in appartementen in een christelijke wijk, waar ze zich veilig voelen. Ze betalen de huur met geld van familie en vrienden. Vóór de oorlog in Syrië was dat 150 dollar, nu 500 dollar per maand. De kinderen hebben nauwelijks plekken om te spelen. Om verveling tegen te gaan biedt de kerk allerlei activiteiten voor kinderen. Dan zingen ze samen met de Assyrische kinderen uit Libanon in een koor.

• een rugzak met schoolspullen kost 23 euro.

Kijk voor meer informatie op: www.kerkinactie.nl/syrie.

Uw bijdrage voor dit werk is welkom via de collectes in onze kerk. Of maak uw gift over op NL 89 ABNA 0457 457 457, t.n.v. Kerk in Actie o.v.v. N00600, thema Op zoek naar veiligheid, Syrische vluchtelingen.

Deurcollecte

De deurcollecte ter gelegenheid van dankdag op 5 november heeft € 240,- opgebracht. Dit geld is bestemd voor het project “Op zoek naar veiligheid” van Kerk in Actie dat wordt gesteund door de Z.W.O.- en de zendingscommissie van de hervormde kerk.

Kerk in Actie biedt u in de periode voor Kerst de mogelijkheid een kerstgroet naar de mensen daar te sturen. Hoe werkt dit? U spreekt een kerstboodschap in op uw telefoon (in het Engels of gewoon in het Nederlands) en stuurt deze naar Kerk in Actie. Het telefoonnummer is 06 2302 6137. Vermeld bij uw boodschap: Kerstgroet Syrië. Zij zorgen ervoor dat uw goede wensen bij de kerken in de regio van Syrië terecht komen.

Voor u heeft Kerk in Actie een Kerst App. Deze is te downloaden via
https://www.kerkinactie.nl/kom-in-actie/campagnes/kerk-in-actie-app. Vanaf 3 december vindt u in deze app elke dag een mooie tekst en soms een kleine opdracht. Een fijn momentje voor iedere dag, en een inspiratie gedurende de Adventsperiode die u helpt toe te leven naar Kerst.

Namens de ZWO commissie, Els Langhout.