Actie voedselbank 13 januari 2024

Dit bericht is verlopen op 2024-02-21

Rond Kerstmis ontvangen de Voedselbanken veel voedsel, maar na oud en nieuw is er altijd een grote dip. Juist in januari krijgen voedselbanken in Nederland te weinig levensmiddelen om alle gezinnen die van hen afhankelijk zijn, van voldoende voedingsmiddelen te voorzien. Terwijl januari juist vaak een dure maand is voor veel mensen. Er is vooral een tekort aan een aantal houdbare producten. Daarom willen kerken in Nederland in de periode van 6-14 januari zoveel mogelijk van deze producten inzamelen. Ook kerken in Lansingerland doen aan deze actie mee. Op zaterdag 13 januari openen een aantal kerken hun deuren om uw bijdragen in de vorm van onderstaande boodschappen in ontvangst te nemen.

Er is een zeer grote behoefte aan de volgende lang houdbare producten:

• Zonnebloemolie of olijfolie
  • Groenteconserven
  • Soep in blik of zak
  • Zilvervliesrijst
  • Volkorenpasta
  • Houdbare halfvolle melk
  • Vis in blik
  • Koffie
  • Thee
  • Couscous
  • Havermout

Van de opbrengst worden kant en klare pakketten gemaakt die naar de Voedselbank Lansingerland en de Stichting Up gaan. De Stichting Up reikt voedselpakketten uit aan mensen in armoede die om welke reden dan ook niet (meer) aan de toelatingscriteria voor de Voedselbank voldoen. Mochten er dan nog pakketten over zijn, dan worden deze via het distributiesysteem van de Voedselbank naar een Voedselbank gebracht waar de producten wel nodig zijn. Dus uw bijdrage is nooit voor niks!

Helpt u mee om te zorgen dat de Voedselbank en de Stichting Up voldoende levensmiddelen hebben voor mensen die afhankelijk zijn van de voedselpakketten?

U kunt levensmiddelen op zaterdag 13 januari inleveren bij:

• De Open Hof, Dorpsstraat 50, Bleiswijk tussen 10.00 en 14.00 uur
  • Dorpskerk, Kerkstraat 13, Bleiswijk tussen 10.00 uur en 12.00 uur
  • NGK De Bron, Rodenrijseweg 97, Berkel & Rodenrijs tussen 10.00 uur en 12.00 uur
  • Wijnstokgemeente, Rodenrijseweg 97, Berkel & Rodenrijs tussen 12.00 uur en 14.00 uur
  • Hervormde Kerk, Kerkstraat 1, Bergschenhoek tussen 10.00 en 14.00 uur

N.B. Wist u dat 1.2 miljoen mensen in Nederland leven onder de armoedegrens? De Voedselbanken helpen wekelijks 120.000 mensen met voedselhulp en gaan zo voedselverspilling tegen. Voedselbanken Nederland is de koepelorganisatie voor 172 voedselbanken.

Arie Stougie (voorzitter Diaconaal Platform lansingerland)