Een geslaagde Taizé-reis 2023

Dit bericht is verlopen op 2023-07-09

Manon, Laura, Eline, Carolien (uit Voorburg) en Nienke hebben afgelopen week met 400 anderen een geweldige week in Taizé beleefd. Nienke was als begeleider van de groep zowel bij de volwassenen als bij de jongeren te vinden. Simon de Buck was met de Weesp-groep meegekomen en heeft zich ook prima vermaakt bij de volwassenen en sloot regelmatig bij de Berkelaren aan tijdens de viering in de kerk.

Het was een week van ontmoeting: gezellig samen eten, zingen en bidden in de kerk, corveeën, kennis maken en praten met mensen uit verschillende landen over het geloof, maar ook over alledaagse dingen. De vrije tijd werd ook goed gevuld met o.a. zonnen in het gras, wandelen in de stilte tuin, ijs eten bij de aardbeienboerderij of een wandeling naar het naastgelegen dorpje Ameugny.

’s Avonds na het avondgebed waren de tieners uit de groep te vinden in Oyak (de bar van Taizé). Daar was vooral een groep Ieren leuk gezelschap en werd er veel gelachen en Uno Flip gespeeld. De anderen uit de groep trokken zich dan heerlijk terug in hun tent of barak of bleven nog wat langer in de kerk om te zingen.

We werden halverwege de week verrast door een bezoek van Roel en Ymkje Stutvoet die speciaal waren langsgekomen tijdens hun vakantie om de Berkelaren te begroeten. Dat was hartverwarmend.

Op donderdag hadden we een ontmoeting met broeder Sebastiaan. Dat was ontzettend leuk. De vorige Berkel-groep is hij absoluut niet vergeten! Hij is heel blij dat er een nieuwe groep jongeren uit Berkel is gekomen en hoopt dat er volgend jaar nog meer jongeren uit Berkel en Voorburg naar Taizé zullen komen. Door Carolien die zich bij ons had aangesloten vanuit Voorburg is er een mooie band ontstaan tussen de twee gemeenten en hopen we volgend jaar weer samen op te trekken.

Omdat we met zo’n relatief kleine groep mensen in Taizé waren heeft broeder Aloïs, de prior van Taizé, op zaterdagavond een bijzonder en intiem gesprek gevoerd met de aanwezigen. Iedereen kon vragen stellen en zijn mooiste antwoord op de vraag van een Frans meisje of hij advies had als je twijfelt en dan weer wel gelooft en dan toch weer niet zeker bent, was: geloof moet groeien, geef het tijd, niet forceren, heb vertrouwen. Met die woorden van hoop gingen we zaterdagavond naar de Paasviering waar we elkaar het licht doorgaven. Wat een mooie, indrukwekkende dienst als afsluiting van zo’n mooie week met elkaar.

Zondag ging iedereen zijns weegs een ervaring rijker, een vriendschap rijker, een herinnering rijker en alweer uitkijkend naar de Taizé-reis van 2024, want die gaat er komen!

Kun je niet wachten tot mei 2024? Dan is er 11 juni in Voorburg een Taizé-viering. Meer informatie zal vanaf komende zondag te vinden zijn op het prikbord in De Ark en in de volgende nieuwsbrief!

Nienke Koops