BARK 2.0: herschikking van taken

Vorig jaar was het 10 jaar geleden dat we onder de naam BARK  begonnen met het vrijwilligersbeheer van ons kerkgebouw. Het beheer van alle ruimtes in De Ark en het verzorgen van bardiensten voor onze medegebruikers, zoals het Hollands Christelijk Mannenkoor, Helicon en de Young Voices is toen, nadat dit jaren onderdeel uitmaakte van het takenpakket van een professioneel beheerder in betaalde dienst van onze kerk, ter hand genomen door een groep vrijwilligers. In al die tijd heeft de BARK ons heel wat gebracht, zowel in materieel opzicht als een bijzondere vorm van gemeente zijn door met een groep gemeenteleden invulling te geven aan praktische activiteiten.

Recentelijk heeft Wim Ruggenberg te kennen gegeven zijn taken als BARK-coördinator per 1 maart jl te willen neerleggen. In overleg met het College voor Kerkrentmeesters (CvK) is daarom gesproken over de overdracht van deze taken. Hieronder een beknopte weergave van wat er vanaf maart dit jaar is veranderd.

Uitgangspunt is dat de BARK-activiteiten qua verantwoordelijkheid onder het CvK  worden gebracht.  Dit betreft de taakgebieden:

• Technisch beheer gebouw door Beheerder CvK (André Hofstra).
  • Administratief beheer door Secretaris CvK (Roelof Toering)
  • Financieel beheer door penningmeester CvK (Jos Lankhaar)
  • Algemeen beheer door voorzitter CvK (Wolfert Spijker)

Binnen deze taakgebieden zijn diverse vrijwilligers actief. De belangrijkste verschuivingen hierin zijn als volgt:

Coördinatie Agendabeheer en planning gebruik De Ark

Arjan Hoogerbrugge verzorgt nu de coördinatie van het gebruik van De Ark en daarmee de planning van de verhuur, barvrijwilligers en zaalgebruik. Voor alle duidelijkheid: dit betreft dus geen zaken rond onderhoud, kerkdiensten (kosters) of financiën, zaken die voorheen wel bij de BARK-coördinator zaten.

Schoonmaak, kosters

Rienk van den Berg draagt zorg voor de afstemming met het schoonmaakbedrijf, coördineert de kostersgroep en verzorgt contacten met Uitvaartverzorgers in geval van een begrafenisdienst.

Inkoop

Inkoop van artikelen wordt verzorgd door Eldert Mulder.

Tot slot ondersteunt Chris van Noorwijk de CvK-beheerder bij het dagelijks onderhoud aan De Ark.

Namens het CvK hoop ik met dit artikel enige duidelijkheid te hebben gegeven over de nieuwe organisatie van de BARK, daardoor door de direct betrokkenen ook wel BARK 2.0 genoemd. Rest mij nog iedereen die in de afgelopen jaren actief betrokken is geweest bij de BARK-activiteiten en de mensen die dat nog steeds met veel energie doen heel hartelijk te bedanken voor alle inzet in deze. In het bijzonder gaat onze dank uit naar Wim Ruggenberg, die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de opzet van de BARK en ook de afgelopen weken zich nog volop heeft ingezet voor een zorgvuldige overdracht.

Als u nog vragen heeft naar aanleiding van bovenstaande dan ben ik of een van de andere CvK-leden graag bereid tot nadere toelichting.

Namens het CvK, Wolfert Spijker