Dankjewel ELGB

ELGB: Een Levende Gemeente Beweegt

In de loop van 2019 heeft de kerkenraad ingestemd met een plan van aanpak dat door ELGB is opgesteld. Daarmee werd de officiële start van het ELGB-project gemarkeerd en kreeg het begeleidingsteam, dat toen bestond uit Johan Scherpenisse, Tijmen Weerheijm en Piet Schipperus, de ruimte om aan de slag te gaan. In volgende stadia hebben ook Thomas Scherpenisse, Arjan Hoogerbrugge, Evelyn Torn, Arend de Jong, Corrie Hordijk, Christine Koster en Gonnie Voogt meegewerkt in het begeleidingsteam.

ELGB heeft deze zomer aan de kerkenraad voorgesteld om het project te beëindigen en het begeleidingsteam op te heffen. Elders in de Nieuwsbrief legt Johan Scherpenisse jullie uit waarom deze keuze gemaakt wordt. De kerkenraad heeft ingestemd met het voorstel van het begeleidingsteam.

De kerkenraad spreekt veel waardering uit voor het ELGB-team, dat zich de afgelopen jaren zo sterk voor onze kerk heeft ingezet. Er is door hen veel werk verzet. Werk dat soms achter de schermen plaatsvond, maar zeker ook werk dat jullie als gemeenteleden van dichtbij hebben ervaren. ELGB heeft onze gemeente weer een beetje wakker geschud met vragenlijsten. Ze hebben jullie betrokken bij het ontwikkelen van pilot-projecten en er zijn activiteiten opgezet of gefaciliteerd.

Zoals het ELGB-team zelf in een artikel in RDA en in deze Nieuwsbrief al aangeeft is het element ‘vernieuwing’ misschien wat minder goed op gang gekomen dan gehoopt was. Ongetwijfeld zijn corona en de lange vacatureperiode daar ook debet aan. Duidelijk is wel dat er mede door het feit dat ELGB mensen in de kerk motiveerde en als motor fungeerde, de afgelopen tijd veel dingen zijn georganiseerd. Misschien is dat ‘meer van hetzelfde’. Dat wil niet zeggen dat het minder goed is, of minder gewenst. Als we afgaan op reacties van gemeenteleden dan blijkt wel dat deze activiteiten bijzonder gewaardeerd worden.

Hoewel misschien dus niet de grote stappen zijn gezet die ELGB-team en kerkenraad voor ogen hadden, kleinschalig zijn er wel degelijk positieve ontwikkelingen en bewegingen te zien. Ontwikkelingen die we nog steeds door zien gaan. Daar zijn we blij mee.

Dank jullie wel Johan, Tijmen, Piet, Thomas, Arjan, Evelyn, Arend, Corrie, Christine en Gonnie, voor jullie inzet. Onze gemeente is er weer meer door gaan bewegen!

Hartelijke groet,

Roelie Schipperus