De afronding van het ELGB-project

Beste gemeenteleden,

Al enige jaren is het begeleidingsteam ELGB actief binnen onze gemeente. De afgelopen periode hebben we gebruikt om ons werk te evalueren en af te stemmen met moderamen en kerkenraad.

We zijn als begeleidingsteam tot de conclusie gekomen dat we het project willen gaan beëindigen. De kernredenen hiervoor zijn:

1. De planmatige aanpak lijkt binnen de gemeente onvoldoende aan te slaan. Ook diverse leden van het begeleidingsteam voelen zich minder goed bij deze aanpak.
          2.
Kerndoel van het project was om met de gemeente een vernieuwende beweging te gaan maken naar een breed gedragen toekomstbeeld van onze kerk. Dit is minder goed op gang gekomen dan verwacht.

We hebben geconstateerd dat de coronaperiode en het ontbreken van een predikant niet hebben meegewerkt. Toch kunnen we terugkijken op mooie ontwikkelingen. We noemen er een paar:

1. De analyse van de vragenlijsten heeft de gemeente vernieuwende inzichten gegeven. Mede hierdoor lijkt er meer ruimte binnen onze kerk te zijn gekomen om gemeenteleden de gelegenheid te bieden om gewenste activiteiten te organiseren. Laat deze ruimte ook zeker bestaan!
  2. In de coronaperiode en daarna is het project een vliegwiel geweest om met elkaar over verschillende onderwerpen in gesprek te gaan, zoals over transparant besturen, de ELGB-gemeentebijeenkomsten en de bijdrage aan de discussie over de toekomst van ons kerkgebouw.
  3. De georganiseerde ELGB-activiteiten hebben de onderlinge ontmoeting na de moeilijke coronaperiode weer meer mogelijk gemaakt, wat erg wordt gewaardeerd.

Als begeleidingsteam hebben we ook nagedacht over de toekomst. Zowel in het gesprek met het moderamen als uit onze evaluatie blijkt behoefte om op enigerlei wijze verder te gaan om de gemeente te ondersteunen. Gonnie Voogt, Corrie Hordijk, Arend de Jong en Arjan Hoogerbrugge hebben aangegeven samen op pad te gaan om te kijken hoe een vervolg vormgegeven kan worden.
Christine Koster, Tijmen Weerheijm, Piet Schipperus en ondergetekende Johan Scherpenisse, beëindigen hiermee hun ELGB-activiteiten, maar zijn blij dat de andere ELGB leden door
willen gaan om een beweging in stand te houden in welke vorm dan ook.

De kerkenraad heeft ons inmiddels hartelijk bedankt voor ons (vele) werk, dat we met veel plezier hebben gedaan. Het dankwoord van de kerkenraad treft u elders aan in deze Nieuwsbrief.

Met hartelijke groet,
mede namens het ELGB-begeleidingsteam,